mandag den 14. september 2015

Jobpatruljen

Vi var en broget skare

En fra HK Ungdom

En fra LO Ungdom

En SFer

En VS’er

En DKU’er

Og så mig

Anarkist

Udenfor politisk rækkevidde

Vi skulle være sammen en lille uge i den lejede autocamper

Køre rundt i Søhøjlandet

Spørge i kiosker og på campingpladser

Om de unge var med i fagforening og fik det de skulle have i løn

Et sted hvor vi spurgte råbte den unge fyr ud i baglokalet

Mor, er jeg organiseret?

De fleste steder tog de pænt imod os

Men enkelte steder hidsede folk sig op

Jeg holdt mig i baggrunden

Det var de andre der førte ordet

Der blev hurtigt trangt i den lejede autocamper og lugtede af sure sokker

SF’eren der var en flink fyr

Tilbød vi kunne låne forældrenes sommerhus ved Følle Strand

Det lå ud til havet

Der var også speedbåd til

Vi kunne stå på vandski

Ham fra LO Ungdom var så tyk at det ikke lykkedes at trække ham op af vandet

SF’eren prøvede flere gange

Forgæves

Så var det min tur

Speedbåden speedede op

Et par sekunder var jeg situationens herre før jeg fik overbalance og lå i vandet

Speedbåden slog et sving og kom tilbage efter den næste

Om aftenen grillede vi

Sad på verandaen og havde udsigt over stranden

Sommerens blide bølger

VS’eren viste sig at være en venlig fagforeningsmand fra Horsens

DKU’eren var lokalformand i en af byens afdelinger og noget af en perfid skid

Er det ikke dig og dine anarkist venner der har smadret ruderne i Musikhuset sagde han efter nogle øl

Jeg anede ikke hvad jeg skulle svare

Rødmede over at være blevet beskyldt for noget jeg ikke havde gjort

DKU’eren fik blod på tanden

Han havde fundet sit moppeoffer på turen

Fortsatte et stykke tid før SF’eren kaldte ham et dumt svin og bad ham holde kæft

Ham fra HK var den jeg kendte bedst fordi jeg selv var med i HK Ungdom

Han var en flink fyr

Nem at snakke med

Vi blev nærmest venner i den periode hvor jeg var mest aktiv

Han var systemets mand

Altså socialdemokrat

I Hk Ungdom mente de jeg var kommunist

I Ledige Hænder troede de jeg var socialdemokrat

Jeg var socialt indigneret men derudover partiløs

Har det ikke godt med at gå i takt

Den sidste aften sluttede vi af på Maggies

Pizzaer og store fadøl

SF’eren og DKU’eren skændtes

De kunne ikke udstå hinanden

SF’eren gav DKU’eren en syngende lussing

Og sagde der var flere hvor de kom fra hvis ikke han holdt kæft

Sådan sluttede den jobpatrulje jeg var med på

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer: