tirsdag den 5. maj 2015

Ferieafløser

Mor var træt af at se os lave ingenting i sommerferien
Så hun ringede til fjerkræslageriet
Mandag morgen kunne min bror og jeg begynde
Han blev sat til at tage indvolde ud af de slagtede kyllinger og kalkuner
Jeg kom ned i frysekælderen
Hvor jeg skulle pakke kasser med vinger og lårben
Mange af kyllingerne blev eksporteret til Saudi Arabien
Den bedste tjans var at stå ved klistermaskinen og sætte mærkater på kasserne
På arabisk stod der at kyllingerne var halalslagtet
Det var hårdt at pakke kalkunoverlår  
Jeg var fuldkommen udslukt da jeg kom hjem til aftensmad
Min bror nægtede pure at sætte sine ben på fjerkræslagteriet mere
Det blev over hans lig  
Jeg holdt ud i elleve dage
Gik til hånde så godt jeg kunne
De fastansatte talte ikke til os ferieafløsere 
De sagde heller ikke noget videre til hinanden for de var vestjyder
Næsten alle i frysekælderen var forkølede
Der var en stor hakkemaskine hvor resterne af kyllingeskrogene blev kværnet
Blod og splintret ben tilsat vand kom ud i en lind strøm
Nogen gange stoppede maskinen
Så kravlede en af de fastansatte op og rørte rundt i dødesuppen med en skovl
Sendte en grønhakker ned i det der blev til kyllingepølser
Det syntes jeg var ulækkert
Jeg skulle stable kyllingepølsepløret i bakker på et stativ med hjul
som derefter blev trillet ind i fryserummet
Mine arme var efterhånden blevet lange og trætte så jeg mistede grebet halvvejs over hovedet med en tyveliters bakke med ulækkert indhold
Det løb ned ad mig
Da det nåede ned i gummistøvlerne vidste jeg min sidste dag på fjerkræslagteriet var kommet
Jeg har ikke spist kyllingepølser siden


Ingen kommentarer: